بازدید: 13726 بازدید

از این جلسه در خدمت شما عزیزان خواهیم بود با مبحث بالانس در کانال کشی و سیستمهای هوایی و ابتدا به مقدمه ای کوتاه در این زمینه اشاره کرده و سپس به جزییات سیستم میپردازیم. بالانس کردن سیستمهای هوایی بدین دلیل انجام میشود که مطمئن شویم اعداد CFM ای که در انتهای نصب و راه اندازی در دریچه هوای رفت بدست می آید منطبق بر چیزی است که مهندس طراح درنظر گرفته است.

بالانس در کانال کشی

در صورتی که سیستم بالانس نباشد مسلما اعدادی خروجی با مقادیر طراحی متفاوت خواهند بود (حالت مشابه در سیستمهای آبی نیز وجود دارد).

بالانس سیستمهای هوایی و نیز آبی، با تست و تنظیم سیستم همراه است و از آن در کتب و هندبوکهای مختلف به TEST AND BALANCE و یا به اختصار T&B یاد میشود. یکی از کتابهای بسیار مفید فارسی در این زمینه کتاب اقای مهندس رامین تابان میباشد (مبحث بالانس در کانال کشی).

شاید برای تمام دوستان این تجربه ایجاد شده باشد که در یک سیستم با هواساز مرکزی، یکی از اتاقهای بسیار گرم است و یکی از اتاقها بسیار سرد و یا طبقات بالاتر از طبقات پایینی بسیار گرم تر هستند (و حالت مشابه در سیستمهای هیدرونیک). مهمترین عاملی که این مشکل را ایجاد میکند همین است که سیستم بالانس نیست.

در مقدمه این مبحث خدمت شما باید عرض کنیم که برای بالانس سیستمهای هوایی معمولا از پارامترهای زیر استفاده میکنیم

  • دمپرهای VOLUME و یا بالانسینگ دمپر: این نوع بالانسینگ در سیستمهای هوایی بسیار رایج است و در تمامی انشعاباتی که از یک کانال اصلی جدا میشوند به سمت خروجی باید وجود داشته باشند.
  • دمپرهای OPPOSED BLADE : این نوع از دمپرها بصورت یک جفت تیغه بر روی خود دریچه ها بخصوص دریچه های دیواری نصب میشوند و دارای حرکت مخالف هم هستند.
  • دمپرهای SINGLE LEAF : بمانند حالت قبلی هستند با این تفاوت که تیغه ها دارای حرکات همسو میباشند.

 نکته مهم  

نوع دوم یعنی دمپرهای OPPOSED BLADE تنها در جایی اجازه کار داده میشوند که نتوانیم بالانسینگ دمپر را بر روی انشعابات نصب کنیم و بعنوان یک اصل کلی در اکثر نصب ها، همان دمپر نوع اول مورد استفاده قرار میگیرد (مبحث بالانس در کانال کشی).

همچنین بایستی دسترسی کامل به دمپرها در سقف کاذب داشته باشیم و در جاهایی که اصطلاحا سقف LAY IN نیست بایستی دریچه بازدید در محل مربوط دمپر فراهم شود.

حال به یک مثال میپردازیم که ابتدا چگونه میتوان سیستم هوایی را بدون این دمپرها بالانس نمود ؟ و محدودیتهای آن چیست ؟

فرض کنیم مطابق شکل زیر سیستم کاملا تقارن دارد (برای راحتی کار) و دارای دو انشعاب به خروجی های B و C است. طبق مباحث قبلی که برای محاسبه افت های استاتیکی و دینامیکی بیان کردیم، تمام افت ها را بدست میاوریم (مبحث بالانس در کانال کشی).

انشعاب B دارای 3400 CFM و انشعاب C دارای 4000 CFM است.

balan 1 - بالانس سیستم هوایی

حال سوال اینجاست که بدون استفاده از تجهیزات بالانسینگ و دمپرهای یاد شده آیا امکان دارد که در هر 2 خروجی مقدایر CFM طراحی را داشته باشیم ؟ جواب این سوال را در جلسه آینده بررسی خواهیم کرد (مبحث بالانس در کانال کشی).

دسترسی به دیگر آموزشهای رایگان کانال کشی

دسترسی به آموزش ویدیویی کانال کشی و انتخاب دریچه