بازدید: 32127 بازدید

همانطور که قبلا نیز مطرح گردید، برای طراحی صحیح کانال، بغیر از پارامترهای افت فشار و سرعت مجاز، سطح صدا در کانال کشی نیز بایستی برای فضاهای مختلف مورد بررسی قرار گیرد.

سطح صدا در کانال کشی

 این پارامتر با عنوان NC در استانداردها موجود است و  NC مخفف Noise Criterion است. پارامتر مربوطه معمولا برای اندازه گیری سطح صدا از یک منبع تولیدی مشخص مانند دستگاه های تهویه مطبوع بکار میرود و بصورت نمودارهایی در رنج اعداد 15 تا 70 تقسیم بندی میشود. برای این اندازه گیری، لازم است پس از تعیین تراز فشار صوت و نیز آنالیز صوتی در فضاهای مختلف، نتایج بدست آمده را با منحنی های NC مقایسه کنیم. لازم بذکر است که این معیار برای اصوات موجود در محیطهای غیر صنعتی مانند محیط اداری که نیاز به تمرکز حواس، آسایش صوتی و وضوح کلمات میباشد، مورد استفاه قرار میگیرد.

در نمودار مربوطه، در جهت عمود میزان تراز فشار صوت و در جهت افقی، فرکانسهای مرکزی اکتاو باند از 63 هرتز تا 8 کیلو هرتز نمایش داده شده است (مبحث سطح صدا در کانال کشی). برای شروع به اندازه گیری بایستی در وسط محل مورد مطالعه قرار گرفت و پس از رعایت کلیه نکاتی که در مورد اندازه گیری صوت توسط صداسنج باید رعایت شود، میزان تراز فشار صوت موجود در محل و همچنین آنالیز صدا در فرکانسهای مختلف را بدست آوریم.

لذا نیاز است که در زمان طراحی، با استفاده از منحنی های NC، اصول اکوستیکی در ساختمان رعایت گردد. در اینحالت، ساختمان پس از ساخته شدن، از نظر اکوستیکی بسیار مطلوب بوده و آسایش افرادی را که از آن استفاده میکنند را تامین خواهد کرد (مبحث سطح صدا در کانال کشی).  همچنین با استفاده از این آنالیز، متوجه خواهیم شد که آیا سرو صدای موجود در مکان مورد بحث، در رنج مجاز اعداد NC خواهد بود یا نه. جدول زیر بخشی از اعداد NC ارائه شده برای فضاهای مختلف را نشان میدهد:

S 1 1 - طراحی کانال کشی 3

حال به تاثیر روابط بالا در طراحی کانال میپردازیم

سرعت در کانال عاملی است که رابطه بسیار مستقیمی با سطح صدا در کانال دارد. برکسی پوشیده نیست که سرعتهای بالا سبب تولید نویز مخصوصا در اتصالات کانال میشود (مبحث سطح صدا در کانال کشی).  لذا براساس توصیه های اشری و نیز متخصصین در امر اکوستیک سرعتهای زیر برای سطح صداهای مختلف ارائه میشود.

  • برای NC=20، از سرعت 550 FPM استفاده شود.
  • برای NC=25، از سرعت 700 FPM استفاده شود.
  • برای NC=30، از سرعت 850 FPM استفاده شود.
  • برای NC=35، از سرعت 1000 FPM استفاده شود الی آخر.

بنابراین همانطور که قبلا گفته شد، درست است که ماکزیمم فشار مجاز برای کانال در حالت حجم ثابت و LOW PRESSURE برابر 1500 FPM است، اما این سرعت بایستی براساس روابط بالا تصحیح شود.

مثال 

کانالی را برای یک اتاق استودیو (ضبط صدا) با سطح صدای مجاز 20 طراحی کنید ؟ فرض کنید مقدار CFM طراحی برابر 1500 باشد.

جواب 

سرعت مجاز برای سطح صدای 20، برابر 550 میباشد. لذا سطح کانال 20 در 20 خواهد شد و البته بایستی به اندازه 1 اینچ LINER نیز به کانال بیافزاییم جهت مباحث آکوستیکی(مبحث سطح صدا در کانال کشی). لذا کانال مورد نظر 22 در 22 خواهد بود. در این حالت اگر فشار چک شود نیز از مقدار ماکزیمم که قبلا گفتیم یعنی 0.1 اینچ ستون آب در هر 100 فوت پایینتر خواهد بود.

بررسی اثر اتصالات در سطح صدا

اتصالات نیز دارای نقش به سزایی در افزایش و یا کاهش سطح صدا در کانال هستند. یکی از این اتصال مهم زانویی ها میباشد که تصاویرزیر این مهم را از ضعیف ترین تا بهترین حالت نشان داده است.

QW1 - طراحی کانال کشی 3

همچنین تصاویر زیر برای تیک آف ها میباشد که ضعیف ترین تا بهترین حالت را نشان میدهد. توجه داریم حالت چهارم که بهترین حالت از نظر سطح صدا معرفی شده است حالت بدون دمپر بالانسینگ است که صحیح است. چرا که این دمپرها خود باعث ایجاد نویز میشوند و پیشنهاد میشود که اگر فضایی به سطح صدای پایین حساس هست حتما طراحی بگونه ای انجام گیرد که دمپرها خارج از فضای مربوطه در نظر گرفته شوند (مبحث سطح صدا در کانال کشی).

QW2 - طراحی کانال کشی 3

اتصال بعدی، آفست ها و قسمتهایی از کانال هست که بنا به دلایل طراحی نیاز داریم مسیر کانال را عوض کنیم یا تغییر سطح مقطع دهیم.

QW3 - طراحی کانال کشی 3

اتصال بعدی، اتصالات T شکل هستند که برای بهبود سطح صدا در کانال به شکل مدور و مستطیلی بشکل زیر تقسیم بندی میشوند.

QW4 - طراحی کانال کشی 3

 تجهیزات sound attenuator یا sound trap ها

این تجهیرات در کانالهای رفت و برگشت برای کاهش صدا قرار داده میشوند.  در هر سیستم براساس شدت صوت و میزان cfm عبوری، میتوان این تجهیز را با تعداد پره های مشخص طراحی و معرفی نمود. معمولا برای جذب صوت از عایقهای پشم سنگ، و یا عایقهای پلیمری EPDM استفاده میکنند (مبحث سطح صدا در کانال کشی).

QW5 - طراحی کانال کشی 3

QW6 - طراحی کانال کشی 3

هواسازها و روف تاپ هایی که یک فضای حساس به صدا را تغذیه میکنند بایستی دارای sound trap هم در کانال رفت و هم در کانال برگشت باشند. معمولا این تجهیز براساس سایز سطح مقطع اندازه گذاری میشود اما بایستی توجه داشت که افت فشار آن نباید بیشتر از 0.2 اینچ ستون آب شود. در صورت بیشتر شدن بایستی سطح مقطع را افزایش داد و توسط تبدیلهایی به کانال اصلی متصل نمود. برای رسیدن به شرایط ایده آلی که طراح مد نظر دارد، بایستی هم در وردی trap و هم در خروجی آن، شرایط جریان آرام وجود داشته باشد. لذا نیاز هست که به اندازه 5 برابر قطر کانال، قبل و یا بعد از اتصالات، این تجهیز نصب شود (مبحث سطح صدا در کانال کشی).

QW7 - طراحی کانال کشی 3

دسترسی به دیگر آموزشهای رایگان کانال کشی

دسترسی به آموزش ویدیویی کانال کشی و انتخاب دریچه