بازدید: 44841 بازدید

مطالب بالانس در سیستمهای هوایی را پی میگیریم با معرفی دمپرهای بالانس در سیستم های هوایی. همانطور که در جلسات گذشته نیزبیان گردید، استفاده از روشهایی سنتی برای تنظیم دبی ها و مقدار جریان های خروجی در سیستمهای هوایی کاری بسیار دشوار و وقت گیر است و در اکثر موارد نیز نمیتوان قطع به یقین گفت که سیستم کاملا بالانس شده است.

انواع دمپرهای بالانس

در این جلسه به بالانس و تنظیم جریان سیستمهای هوایی میپردازیم که در آن از دمپرهای بالانسینگ استفاده شده است. این دمپرها در صنعت HVAC به اشکال متفاوتی ساخته میشوند، اما حالتی که مورد بحث ما است، دمپرهای بالانس مدور میباشد که به 2 طریق ساخته و استفاده میشوند.

نوع اول دمپرهای بالانس

دمپرهای بالانس مدور دستی هستند که در اکثر پروژه های تهویه مطبوع از همین نوع به دلیل قیمت کم و دردسترس بودن و راحتی عملیات تست و بالانس استفاده میشود مانند شکل زیر 

bal 1 1 - دمپرهای بالانس

bal 1 1 2 - دمپرهای بالانسنوع دوم دمپرهای بالانس

دمپرهای بالانس ریموت (REMOTE) هستند. این نوع از دمپرها فرمان خود را برای تنظیم مقدار سی اف ام عبوری بطور مستقیم از دیفیوزر انتهای خط و اکچوئتری که بالای دمپر نصب شده است، دریافت میکنند. به دلیل قیمت بالا و سختی در عملیات تست و بالانس، این نوع دمپر دارای استفاده محدودتری نسبت به نوع اول است و  دارای کاربردهای خاص خود میباشد.

bal 1 1 3 - دمپرهای بالانس

مطالب را با دمپر نوع اول ادامه میدهیم 

طبق شکل زیر این نوع دمپر از جنس استیل و از نوع پروانه ای میباشد که در تمامی سیستمهای حجم ثابت و حجم متغیر برای رنج متفاوتی از دبی های عبوری ساخته میشود.

در اکثر موارد ورق بدنه و تیغه، با ضخامت 22 GA تعریف میشوند مگر در کاربریهای خاص. مینیمم و ماکزیمم سایز ساخت معمولا بین 4 تا 20 اینچ میباشد و رنج درجه حرارت نیز منفی 50 تا مثبت 250 درجه فارنهایت است.

bal 1 1 3 - دمپرهای بالانس

همانطور که در شکل مشهود است، با چرخش خلاف عقربه های ساعت، دمپر در حالت 100% باز قرار دارد. توسط اعدادی که بر روی دمپر حک شده است، میتوان مقدار سی اف ام عبوری از هر انشعاب کانال را بر روی آن قفل نمود.

bal 1 1 5 - دمپرهای بالانس

با توجه به دتایل زیر، مشخص است که در استفاده از بالانسینگ دمپرها، بخش تیکاف کاملا از کانال کشی حذف میشود و نیازی به گرفتن تیکاف برای هر انشعاب جداگانه وجود ندارد (چراکه توسط همین دمپرها، سیستم کاملا بالانس میشود). تصویر زیر از استاندارد اسمکنا برداشت شده است که انشعاب را بدون تیکاف نشان میدهد که برای آن از دو حالت انشعاب مستقیم و انشعاب 45 درجه استفاده شده است.لازم بذکر است که انشعاب مستقیم کوتاه، تا حدودی نویز را افزایش میدهد.

bal 1 1 6 - دمپرهای بالانس

نمونه کار شده دمپرهای بالانس نیز در تصویر زیر آمده است

bal 1 1 8 - دمپرهای بالانس

bal 1 7 - دمپرهای بالانس

دسترسی به دیگر آموزشهای رایگان کانال کشی

دسترسی به آموزش ویدیویی کانال کشی و انتخاب دریچه