بازدید: 36244 بازدید

در چالش تاسیساتی شماره پنجم به مطلب مهم خوردگی در تاسیسات اشاره شده است و سوال شده بود که این تجهیز که در کنار پمپ ها در موتورخانه نصب شده است چه نام دارد و چه ظایفی را برعهده دارد؟

chal 5 1 - چالش تاسیساتی 5

این چالش تاسیساتی به نسبت چالشهای قبلی کمی متفاوت تر بود با توجه به اینکه اکثر دوستان بدرستی به پاسخ مسئله اشاره کردند. همانطور که در این شکل دیده می شود این تجهیز در مکش پمپ ها معمولا در سیستمهای هیدرونیک نصب میشه و نام آن chemical pot feeder یا bypass feeder است. در در قسمت سمت راست نیز منبع انبساط را داریم که با رنگ قرمز در کنار دیوار نصب شده است.

از این تجهیز برای جلوگیری از خوردگی در سیستم های مکانیکی لوپ بسته استفاده می شود مانند سیستم گرمایش بویلرها یا سرمایش چیلر. البته از این سیستم در مدارهای باز نیز به نوعی استفاده میشه که دارای باید ها و نبایدهایی است و وارد آن بحث نخواهیم شد.

با استفاده از این تجهیز، عناصر خاصی مانند نیترات سدیم به آب تزریق شده و از فرآیند خوردگی فلز توسط اکسیژن در دراز مدت جلوگیری می شود. توجه داریم که وظیفه ای که این سیستم به عهده دارد کاملا با کاری که یک سختی گیر انجام می دهد متفاوت است چراکه از سختی گیر برای گرفتن سختی آب استفاده می شود.

این تجهیز با مشخصات زیر ساخته و نصب می شود

  • در ظرفیت های 2 گالنی تا 15 گالنی
  • بدنه از چدن چکشخوار به قطر 4 اینچ
  • این تجهیز برای فشار کاری 300psi و دمای کاری تا 250 درجه فارنهایت تولید می شود
  • لوله های مرتبط با سایز 4/3 اینچ و 1 اینچ

این تجهیز می تواند مستقیما روی زمین نصب شده و یا طبق شکل زیر بصورت پایه دار خریداری شود.

chal 5 3 - چالش تاسیساتی 5

این تجهیز در داخل خود دارای یک صافی است که پس از مدتی با افزایش افت فشار دو سر آن، می توان با بستن شیرهای قطع و وصل، به تعویض صافی پرداخت. توجه شود که در زمان کار سیستم، چون تجهیز به پمپ ها متصل است و فشار کاری بالایی دارر، نمی توانیم تجهیز را باز کنیم و متعلقات را تعویض نماییم. 

همچنین طبق شکل زیر در بالای تجهیز از یک قیف برای وارد کردن مواد شیمیایی بصورت مایع یا جامد استفاده می شود.

chal 5 4 - چالش تاسیساتی 5

در تصاویر زیر نیز، دیاگرام اتصال تجهیز به مکش و دهش پمپ نشان داده شده است. لوله های درین نیز در پایین تجهیز نصب شده است.

chal 5 5 - چالش تاسیساتی 5

بخش اعلام نتیجه

خوشبختانه دوستان بیشتری در بحث این هفته شرکت کردند که از تک تک عزیزان تشکر میکنیم بخاطر وقتیکه گذاشتند. در انتهای ویدیو آموزشی نام برنده به قید قرعه اعلام شده است. هدف ما از این بحث ها، صرفا جنبه آموزشی آن است.

هفته آینده با سوال دیگری از چالش تاسیساتی در خدمت شما خواهیم بود و امیدواریم که شما برنده هفته آینده ما باشید.

بهترین باشید و همیشه به روز

دیگر چالشهای تاسیساتی از تاسیسات نوین 

 آموزش تصویری مطلب فوق