نوع دوره
متنی
مدرس
نوید ژیانی
تاریخ به روز رسانی
5 شهریور 1401
تعداد بازدید
4505 بازدید
رایگان
دانلود این فایل فقط برای اعضا سایت فعال می باشد

در این مطلب، به چگونگی کاهش مصرف انرژی در سیستم های هیدرونیک با پمپ دور متغیر اشاره شده است. این کاهش در مدارهای اولیه ثانویه شامل سیکل های بویلر و چیلر بسیار اهمیت دارد. شکل زیر نشان دهنده یک سیستم شامل مدارهای اولیه و ثانویه سیکل چیلر، پمپ دور ثابت مدار اولیه، پمپ دور متغیر مدار ثانویه، فن کویل ها و تجهیزات کنترلی  است.

تمام کویل های مورد استفاده دارای شیرهای کنترلی دو راهه می باشند.

VFD 1 1 - کاهش مصرف در مدار اولیه ثانویه

 

VFD 1 2 - کاهش مصرف در مدار اولیه ثانویه

در حالتی که سیستم بکار خود ادامه می دهد، شیرهای کنترلی باز هستند و منحنی کارکرد سیستم به شکل زیر خواهد بود که نشان دهنده منحنی پمپ، منحنی سیستم و نقطه کاری پمپ است. در این حالت دبی سنج، ماکزیمم دبی و سنسور فشار، مینیمم فشار را در خط نشان می دهد (مبحث پمپ دور متغیر).

VFD 1 3 - کاهش مصرف در مدار اولیه ثانویه

زمانیکه دمای مورد نظر در یک زون به مقدار دلخواه برسد، شیر کنترلی کویل بسته شده و باعث بالا رفتن فشار استاتیکی می شود. با افزایش این فشار، فشار استاتیکی کل سیستم افزایش یافته و این امر سبب می شود که منحنی سیستم به نقطه بالاتر که دارای فشار بیشتر و دبی کمتر است، تغییر مکان دهد. در واقع این امر باعث تغییر در نقطه کاری پمپ خواهد شد (مبحث پمپ دور متغیر).

این انتقال باعث کاهش بسیار ناچیزی در انرژی پمپ شده که از مقایسه نقطه کاری پمپ در نمودارهای 1 و 2 این اختلاف اشکار است.

VFD 1 5 - کاهش مصرف در مدار اولیه ثانویه

VFD 1 4 - کاهش مصرف در مدار اولیه ثانویه

با بسته شدن شیرهای کنترلی بیشتر، فشار استاتیکی خط افزایش بیشتری داشته و این امر باعث تغییرات مکرر در منحنی سیستم با افزایش فشار استاتیکی سیستم و کاهش دبی خواهد شد.

VFD 1 7 - کاهش مصرف در مدار اولیه ثانویه

 

VFD 1 6 - کاهش مصرف در مدار اولیه ثانویه

زمانیکه چنین حالتی بوجود می آید، فشار استاتیکی بالا در بعضی از نقاط سیستم، شیرهای کنترلی را مجبور به باز ماندن میکند هرچند که ممکن است مقدار این دبی کم باشد. این مسئله، باعث ایجاد خلل در کنترل درجه حرارت سیستم می شود که در سیستم های سنتی به وفور دیده می شود. برای حل این مشکل می توان از دستگاه های VFD و سنسورهای مربوطه استفاده کرد (مبحث پمپ دور متغیر). ابتدا در انتهای مسیر و نزدیکتر به کویلی که دارای بار بیشتری هست یک سنسور اختلاف فشار نصب می کنیم (DIFFERENTIAL PRESSURE SENSOR). این سنسور بایستی در مسیر کویل و شیر کنترلی نصب گردد تا قادر به خواندن عدد دقیق افت فشار باشد.

VFD 1 8 - کاهش مصرف در مدار اولیه ثانویه

شکل زیر مکان دقیق نصب دستگاه VFD را در سیکل هیدرونیک نشان می دهد.

VFD 1 9 - کاهش مصرف در مدار اولیه ثانویه

در این شرایط با بسته شدن شیرکنترلی فشار در سیستم افزایش و دبی کاهش پیدا می کند و بلعکس. این افزایش و کاهش فشار سیستم توسط سنسور اختلاف فشار خوانده شده و توسط فیدبکی به دستگاه VFD ارسال می شود (مبحث پمپ دور متغیر). وظیفه VFD ارسال فرکانس های مختلف به پمپ ها جهت تغییر دور براساس تغییر دبی است. در واقع بر اساس تغییرات مکرر دبی و هد در سیستم و نهایتا تغییر دور پمپ، منحنی پمپ نیز مدام در تغییر است و این مهم دلیل کاهش مصرف انرژی است که در شکل زیر نشان داده شده است (مبحث پمپ دور متغیر).

VFD 1 10 - کاهش مصرف در مدار اولیه ثانویه

 فایل PDF این مقاله ارزشمند را بصورت رایگان دریافت کنید  

دسترسی به آموزشهای مقدماتی و پیشرفته تاسیسات 

راهنمای آموزش
  • تمام آموزش ها با قفل نرم افزاری ارائه شده و تنها در یک سیستم کامپیوتر یا موبایل قابل اجراست.  
  • جهت دانلود آموزش به پنل کاربری در سایت مراجعه فرمایید.
  • حتما آموزشها را با دانلود منجر دانلود کنید.

4 پاسخ به “کاهش مصرف در مدار اولیه ثانویه”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *