نوع دوره
متنی
مدرس
نوید ژیانی
تاریخ به روز رسانی
16 مرداد 1401
تعداد بازدید
6082 بازدید
رایگان
دانلود این فایل فقط برای اعضا سایت فعال می باشد

در این مقاله چگونگی تخلیه هوای اگزازست توسط هود، در بهبود تهویه آشپزخانه صنعتی توسط استاندارد ASTM F-1704 مورد بررسی قرار میگیرد و براساس آن مقدار مینیمم هوای اگزازست که بایستی از آشپزخانه های صنعتی به بیرون فرستاده شود، محاسبه میگردد.

هودهای صنعتی

تمام تلاشهایی که در آزمایشگاه ها بر روی هودهای صنعتی انجام میشود برای اینست که بتوان مقدار هوای اگزازست را به این مقدار مینیمم کاهش داد چرا که در اینصورت می توان بقیه تجهیزات به مانند دستگاه های جایگزین کننده هوا و اگزازست فن ها را  براساس سی اف ام پایینتر انتخاب کرد و انتخاب تجهیزات کوچکتر به معنای صرفه جویی در هزینه و انرژی خواهد بود (مبحث تهویه آشپزخانه صنعتی).

برای اینکه بتوانیم مقدار هوای اگزازست هود ها را به مقدار مینیمم طبق آزمایشات ASTM F1704 کاهش دهیم، باید بتوانیم کارکرد هودها را بهبود ببخشیم. برای این منظور در آشپزخانه های صنعتی، فاکتورهایی وجود دارد که با کارکرد هود رابطه مستقیمی دارند.

 در این مقاله قصد داریم، به نحوه بهبود تهویه در آشپزخانه های صنعتی و نیز پارامترهای اثر گذار آن بپردازیم. برای این منظور 8 فاکتور مورد بررسی قرار گرفته است که اثر آنها بر کارکرد هودهای صنعتی، براساس داده های تجربی که در آزمایشگاه بدست آمده است، بررسی می شود (مبحث تهویه آشپزخانه صنعتی).

این فاکتورها عبارتند از

  • شکل ظاهری هود و نوع ساختمان آن
  • پنلهای جانبی اضافه شده به دو سر هود
  • فاصله پیش آمدگی در هود
  • فاصله بین دستگاه های زیر هود تا دیوار
  • ارتفاع داخلی هود
  • ارتفاع نصب هود از کف تمام شده
  • نوع چیدمان دستگاه ها زیر هود
  • سرعت هوای ساپلای نزدیک هود
  • شکل ظاهری هود و نوع ساختمان آن

در طراحی آشپزخانه های صنعتی اولین قدم محاسبات هوای اگزازست است که توسط مشاور آشپزخانه مورد محاسبه قرار میگیرد. این عدد رابطه بسیار مستقیمی با ساختمان هود دارد. جدول زیر از هندبوک اپلیکیشن اشری، مقدار مینیمم اگزازست را برای هر کدام از هودها ارائه میدهد (مبحث تهویه آشپزخانه صنعتی).

kit 1 1 - تهویه آشپزخانه های صنعتی

جدول 1 – مینیمم حجم اگزازست پیشنهادی توسط سازمان اشری براساس ساختمان هودهای صنعتی مختلف

همانطور که از اعداد جدول بالا مشخص است، مقدار هوای اگزازست برای هودهای صنعتی، در نوع جزیره ای انفرادی دارای بیشترین مقدار است و برای مثال بهتر است که از نوع دیواری یکطرفه برای این مورد استفاده شود. البته نوع و ساختمان هودهای صنعتی، رابطه بسیار مستقیمی با چیدمان آشپزخانه دارد و ممکن است که نتوان تغییر چندانی در ساختار آنها ایجاد کرد (مبحث تهویه آشپزخانه صنعتی).

2- پنلهای جانبی اضافه شده به دو سر هود

براساس آزمایشاتی که برای 90 نوع چیدمان مختلف هودهای صنعتی انجام شده است، مشاهده گردیده است که با اضافه کردن پنلهای جانبی به دو انتهای هود، کاهشی در حدود 30% در مقدار حجم اگزازست میتوان ایجاد کرد. اضافه کردن چنین پنلهایی برای تمام هودها توصیه میشود مخصوصا هودهایی که از نوع جزیره ای انفرادی و دوبل هستند. شکل زیر این کاهش را برای دو نوع هود صنعتی با پانل جانبی و بدون آن نشان میدهد (مبحث تهویه آشپزخانه صنعتی).

kit 1 2 - تهویه آشپزخانه های صنعتی

شکل 2 – تاثیر نصب پانلهای جانبی در کاهش حجم هوای اگزازست

یکی از مهمترین اثرات مفید این پنلها کاهش هوای CROOS DRAFT است که توصیه میشود تا میتوان این اثر را از بین برد. شکل زیر، فن دمنده ای را نشان میدهد که به دلیل مکان نصب نادرست، قابلیت جذب هوای اگزاست و کارایی هود را کاهش می دهد (مبحث تهویه آشپزخانه صنعتی).

kit 1 3 - تهویه آشپزخانه های صنعتی

شکل 3 – اثر CROSS DRAFT بر کارایی هود

 این مقاله ارزشمند را بصورت pdf رایگان دانلود کنید 

دسترسی به آموزشهای مقدماتی و پیشرفته تاسیسات 

راهنمای آموزش
  • تمام آموزش ها با قفل نرم افزاری ارائه شده و تنها در یک سیستم کامپیوتر یا موبایل قابل اجراست.  
  • جهت دانلود آموزش به پنل کاربری در سایت مراجعه فرمایید.
  • حتما آموزشها را با دانلود منجر دانلود کنید.

4 پاسخ به “تهویه آشپزخانه های صنعتی”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *