نوع دوره
متنی
مدرس
نوید ژیانی
تاریخ به روز رسانی
5 شهریور 1401
تعداد بازدید
3836 بازدید
رایگان
دانلود این فایل فقط برای اعضا سایت فعال می باشد

در این مطلب به چگونگی کاهش مصرف انرژی در هواساز حجم متغیر اشاره شده است. در شکل زیر از یک هواساز حجم متغیر برای کنترل دما و تهویه در ساختمان استفاده شده که در ورودی هر زون شامل یک دستگاه VAV BOX  و ترموستات است.

VAV 1 1 - کاهش مصرف انرژی در هواسازها

VAV 1 2 - کاهش مصرف انرژی در هواسازها

نمونه یک دستگاه VAV BOX – هواساز حجم متغیر

 

همانند سیستم های حجم ثابت، از ترموستات در هر زون برای کنترل دما استفاده می شود که بر مبنای فرمان گرفته شده، دمپر ورودی VAV BOX را باز و بسته می کند. در این سیستم نیز بمانند آنچه که در سیستم های هیدرونیک با پمپهای دور متغیر وجود دارد، با تغییرات دما برای هر فضا، مقدار سی اف ام ورودی از کانال اصلی هواساز نیز تغییر میکند (بر مبنای تغییرات دمپر VAV BOX).

در این سیستم به غیر از کنترل دما و شرایط تهویه در ساختمان، به دنبال داشتن یک فشاراستاتیکی ثابت در کانال اصلی هواساز و نیز مثبت کردن فشار کل ساختمان هستیم. چون سیستم متغیر است لذا سی اف ام های متفاوتی نیز از کانال اصلی عبور می کند. بدین منظور جهت ثابت نگهداشتن فشار استاتیکی داخل کانال از یک سنسور فشار استفاده می کنیم (مشابه شکل زیر) که با اندازه گیری سی اف ام عبوری، اندازه فشارهای متفاوتی را به فن هواساز ارسال میکند.

VAV 1 3 - کاهش مصرف انرژی در هواسازها

سنسور فشار – هواساز حجم متغیر

فن نیز با تغییر دادن ظرفیت عبوری یا با استفاده از دمپری که در ورودی آن نصب شده است، فشار کانال را در حالت ثابت نگه می دارد. در اینجا سرعت فن ثابت است. به این سیستم IGV یا INLET GUIDE VANES نیز گفته می شود.

VAV 1 4 - کاهش مصرف انرژی در هواسازها

فرض کنیم اتاق در شرایط ست پوینت است و افرادی وارد آن می شوند. با بالا رفتن بارهای جانبی در اتاق، مجددا ترموستات، فرمانی به دمپر داخل VAV BOX برای فرستادن سی اف ام های بیشتر جهت جبران بارهای جانبی ارسال می کند.

با بازشدن بیشتر دمپر، در کانال اصلی سی اف ام افزایش و فشار کاهش می یابد. به محض رسیدن دمای اتاق به دمای ست پوینت، دمپر تا مقدار مینیمم طراحی بسته شده که این خود باعث کاهش سی اف ام و افزایش فشار در کانال اصلی خواهد داشت.

 فایل PDF این مقاله ارزشمند را بصورت رایگان از بخش خرید (بالای صفحه) تهیه کنید 

دسترسی به آموزشهای مقدماتی و پیشرفته تاسیسات 

راهنمای آموزش
  • تمام آموزش ها با قفل نرم افزاری ارائه شده و تنها در یک سیستم کامپیوتر یا موبایل قابل اجراست.  
  • جهت دانلود آموزش به پنل کاربری در سایت مراجعه فرمایید.
  • حتما آموزشها را با دانلود منجر دانلود کنید.

6 پاسخ به “کاهش مصرف انرژی در هواسازها”

  1. سلام، ممنون از آموزشهای رایگان که برای همگان در سایت تاسیسات نوین قرار میدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *