بازدید: 6069 بازدید

در این مبحث به محاسبات و طراحی کویل هواساز و بررسی آن روی نمودار سایکرومتریک خواهیم پرداخت. ابتدا به تعاریف مختصری در مورد کویلها می پردازیم و سپس محاسبات بررسی خواهند شد. برای تولید و انتقال هوا در ساختمان به دستگاه هواساز نیاز داریم. برای اینکه بتوانیم هوای مناسبی را انتقال دهیم نیاز داریم که از عملیات سرمایش و گرمایش بر روی هوای عبوری استفاده کنیم.

ahu cooling coil 500x500 - طراحی کویل هواساز 1

برای این منظور از مبدلهای حرارتی آب به هوا در ساختمان هواساز ها استفاده می شود. به بیان دیگر آب سرد یا گرم وارد مبدل شده و با عبوری هوا از روی آن، این هوا گرم یا سرد خواهد شد. در کویل گرمایشی می توان از آب گرم و یا بخار استفاده نمود حال آنکه برای کویل سرمایشی از آب سرد چیلر و یا کویل DX استفاده می شود. جنس کویل معمولا از متریال مس یا آلومینیوم برای انتقال حرارت بهینه انتخاب می شود که در جلسات آنیده مفصل راجب آنها صحبت خواهیم کرد. 

طراحی کویل هواساز

استفاده از کویلهای آبگرم و آب سرد در صنعت HVAC همیشه مورد توجه مهندسان بوده است.  البته بغیر از نوع آبی، کویلهای بخار و کویل DX نیز در این صنعت مورد استفاده است. در واقع این کویلها با ساختمانی شبیه به یکدیگر توانایی تامین نیاز بارهای سرمایشی و گرمایشی را دارند.

تفاوت کویلهای آب گرم و آب سرد 

اکثر مهندسین برای کویلهای آبگرم نوع 1 ردیفه و یا 2 ردیفه را انتخاب میکنند و این انتخاب در بیشتر موارد صحیح است.  اکثر مواقع دمای هوای ورودی از روی کویل 60 درجه فارنهایت در نظر گرفته میشود که این دما، دمای برگشتی از فضای مربوطه است و میتوان توسط نرم افزار یا سایکرومتریک محاسبه نمود. دمای آب گرم ورودی نیز حدوا بین 140 تا 200 درجه فارنهایت میباشد.

coil1 - طراحی کویل هواساز 1

لذا ما به تفاوت دماهای ورودی هوا و آب به کویل معمولا بین 100 تا 140 درجه فارنهایت خواهد شد بهمین دلیل است که به ردیفهای زیادی در کویل گرمایشی برای باربرداری نیاز نیست. حال سوالی که پیش میآید این است که آیا میتوان از 3 ردیف و یا 4 ردیف هم استفاده کرد ؟

جواب بلی است، و این مهم به شرایط آب و هوای ورودی به کویل بستگی دارد. معمولا در مواردی که از کویل در حالت هیت ریکاوری استفاده میشود و یا دمای آب گرم ورودی پایین است، میتوان از ردیفهای بیشتر از یک و یا 2 استفاده نمود (محاسبات بر روی سایکرومتریک بررسی خواهد شد).

اما در کویلهای آب سرد، تعداد ردیفها معمولا بین 3 تا 10 ردیف میتواند باشد. دمای آب سرد ورودی معمولا 45 درجه فارنهایت از چیلرو دمای هوای ورودی (برگشتی از فضای مربوطه) حدود 75 تا 95 درجه فارنهایت میتواند باشد. بدیهی است که ما به تفاوت دمای آب و هوای ورودی به کویل در این حالت بسیار پایینتر از حالت گرمایشی است و بهمین دلیل است که تعداد ردیفها برای تامین بار و رطوبت گیری، افزایش مییابد (مبحث طراحی کویل هواساز).

آموزشهای رایگان طراحی و محاسبه هواساز