بازدید: 40520 بازدید

این جلسه در خدمت شما هستیم با سوال چالش تاسیساتی شماره هشتم  با مبحث بوی کلر در استخر. سوال  این بود که پس از وارد شدن به یک استخر، بود تند کلر  شما را اذیت می کند. قصد داریم این مسئله را ریشه یابی کنیم، و ارتباط آن را با درصد کلر موجود در آب بررسی کنیم.

بطورکلی بوی کلر در فضای استخر، به ماده کلرآمین مربوط می شود که ترکیبی از کلر و مواد نیتروژنی است. این ماده اثر ضدعفونی بالایی مانند کلر ندارد، اما به شدت باعث بوی تند و سوزاندن چشم می شود. در بخش مسابقه این هفته، تعداد زیادی از عزیزان به این مهم اشاره کرده بودند. اما ارتباط آن با درصد کلر موجود در آب صحیح بیان نشده بوده که این مطلب را با هم بررسی خواهیم کرد.

شما اگر وارد استخر شوید، و از افراد دیگر سوال کنید که بوی کلر بابت چیست؟ 99% افراد پاسخ خواهند داد که بخاطر کلر بیش از حد در اب است.

Untitled 1 Copy - چالش تاسیساتی 8

نکته همین جاست که جواب کاملا برعکس است. یعنی به دلیل کاهش کلر آزاد در آب این مشکل ایجاد میشود.

بطور کلی وقتی افراد وارد آب می شوند، مواد آمینی و نیتروژنی از عرق بدن، چربی پوست، ادرار و مواد آرایشی وارد آب می شود. حال اگر درصد کلر آزاد موجود در اب به قدر کافی برای اکسید کردن آن نداشته باشیم، ترکیب کلرآمین ایجاد خواهد شد. در برخی از مقالات ترکیب کلرآمین با نام COMBINED CLORINE یعنی کلرترکیب شده آماده است  و معمولا مقدار آن از 0.2 تا 0.3 PPM در فضای استخر بایستی کمتر باشد.

بهمین دلیل است که به تمام افراد قبل از ورود استخر توصیه اکید می شود، که دوش گرفته و خود را تمیز کنند. که هم مباحث بهداشتی را رعایت کنند و هم این مورد بسیار مورد در خصوص تشکیل ترکیبات کلر آمین را. البته روشهای دیگری مانند ازن زدن و شوک دادن به استخر هم استفاده میشود که این موارد جز  بحث ما نیستند.

بخش اعلام نتیجه

خوشبختانه دوستان بیشتری در بحث این هفته شرکت کردند که از تک تک عزیزان تشکر میکنیم بخاطر وقتیکه گذاشتند. در انتهای ویدیو آموزشی نام برنده به قید قرعه اعلام شده است. هدف ما از این بحث ها، صرفا جنبه آموزشی آن است.

هفته آینده با سوال دیگری از چالش تاسیساتی در خدمت شما خواهیم بود و امیدواریم که شما برنده هفته آینده ما باشید.

بهترین باشید و همیشه به روز

دیگر چالشهای تاسیساتی از تاسیسات نوین 

 آموزش تصویری مطلب فوق