بازدید: 28530 بازدید

سوال اول از بخش چالش تاسیساتی مربوط به تجهیزی است که بر روی یک دستگاه روف تاپ یونیت نصب شده است. سوال این است که این تجهیز چیست و چه کاربردی دارد ؟ تعدادی از دوستان به جواب صحیح اشاره کرده بودند که طی قرعه کشی که ما انجام دادیم، نام یک نفر در انتهای ویدیو اعلام شده است.

در ابتدا اشاره ای داریم به کاربرد این وسیله و اینکه چه وظیفه ای را برای یک دستگاه روف تاپ برعهده دارد

دستگاه فوق یک روف تاپ یونیت شرکت آمریکایی aaon هست که در یکی از پروژه های آموزشی در یکی از ایالات آمریکا نصب شده است.این تجهیز وظیفه اندازه گیری فشار هوای خارج از ساختمان رو بعهده دارد که تعدادی از دوستان هم به جواب صحیح اشاره کرده بودند و واقعا تشکر میکنم از دوستان دیگری که در این بحث شرکت کرده بودند و نظراتشون رو برای ارسال کردند.

سیستم به چه صورت کار خواهد کرد ؟

تصویری که قرار داده شده است در واقع تصویر یک روف تاپ یونیت حجم متغیر هست. ما در اینجا به سیستم ریلیف اشاره خواهیم کرد که هم در روف تاپهای حجم متغیر و هم در حجم ثابت از اجزای اصلی سیستم است.

اگر به این تصویر دقت کنیم، مکان نصب فن هوای رفت و برگشت کاملا مشخص است. از قسمت بالا نیز هوای تازه وارد دستگاه میشود. همانطور که در بخش پایینی دیده می شود، بخشی از هوای برگشتی بایستی اگززاست شود که ساختمان بیش از حد فشار مثبت نگردد. در خیلی از طراحی ها این فن هوای برگشت و اگزازست بعنوان یک فن در نظر گرفته می شود و نام آن return relief fan خواهد بود.

در زمان طراحی و سفارش دستگاه به هریک از شرکت های سازنده اعم از شرکت کریر، ترین یا یورک در آمریکا، بایستی که فن های دستگاه مشخص باشند.

خب حال این سوال مطرح میشود که که هوای اگزازاست چطور کنترل می شود. برای این مهم 2 روش موجود است. اول، می توان توسط یک فن مستقل مطابق شکل اینکار را انجام داد. دوم، می توان فقط از یک دمپر از نوع gravity استفاده نمود که در روف تاپی که در تصویر اول آمده بود، از همین نوع دمپر استفاده شده است.

حالا سوال اینجاست که چطور میتوان فن یا دمپر را کنترل کرد؟

این فن اگزازست و یا دمپر اگزازست توسط سیستم کنترل هوشمند ساختمان لحظه به لحظه کنترل می شود و بدین شکل عمل می کند که سیستم به کار خود ادامه می دهد تا زمانیکه اختلاف فشار هوای داخل ساختمان و هوای خارج از ساختمان را حدود 0.05 اینچ ستون آب تنظیم کند. تمام این موارد توسط سیستم کنترل هوشمند ساختمان که قبلا برنامه ای ریزی شده، انجام می شود و عدد 0.05 اینچ ستون آب نیز قابل تنظیم و تغییر است.

 پس ما به 2 سنسور برای اندازه گیری فشار هوای داخل و هوای خارج ساختمان نیاز داریم که تجهیزی که در عکس آورده شده، درواقع همان سنسور بیرونی است. برای تنظیمات فن هوای رفت و هوای برگشت نیز در آموزشهای آتی صحبت خواهیم کرد.

مجددا از همه دوستانی که در این بحث شرکت کرده بودند تشکر می کنیم. هدف ما از این بحث ها، صرفا جنبه های آموزشی آن است. هفته آینده با سوال دوم از چالش تاسیساتی در خدمت شما خواهیم بود و امیدواریم که شما برنده هفته آینده ما باشید.

بهترین باشید و همیشه به روز

جواب سوال دوم از چالش تاسیساتی

 آموزش تصویری مطلب فوق