بازدید: 32024 بازدید

در این آموزش به بررسی کیفیت هوای استخر اشاره خواهیم کرد. تامین هوای استخر با کیفیت بالا یکی از بزرگترین چالشهای مهندسین طراح و راهبران استخر است.

از این رو اولین قدم پیروی از قوانینی است که در استاندارد اشری آمده است و همچنین پارامترهای تاثیرگذاری که در این آموزش به آن اشاره خواهیم کرد. با پیروی از 2 مورد گفته شده می توان کیفیت هوای داخل استخر را در حد مطلوب انتظار داشت.

از مهمترین عوامل کاهنده کیفیت هوای استخر، می توان به بوی نامطبوع کلر اشاره کرد که مشکلتی را برای چشم افراد حاضر در استخر نیز ایجاد می کند. پارامترهای اثر گذار در کیفیت هوای داخل استخر عبارتند از:

  • کیفیت پایین مواد شیمیایی موجود در آب
  • کافی نبودن مقدار هوای تازه
  • ساکن ماندن هوا در بعضی نقاط استخر
  • توزیع ضعیف هوای داخل استخر
  • رطوبت بالا
  • کپک و قارچ
  • تقطیر بالا در دیوارهای استخر

کیفیت پایین مواد شیمیایی موجود در آب و کیفیت هوای استخر

مواد شیمایی موجود در آب یکی از مهمترین پارامترهای اثرگذار در کیفیت هوای داخل استخر است که در اکثر اوقات بسته به نظر راهبران استخر تغییر می کند و مهندس طراح پروژه مسئولیتی در این زمینه پس از راه اندازی استخر نخواهد داشت. مواد شیمایی مورد نظر بر سلامتی و نیز آسایش افراد اثرگذار است. این مهم همچنین به آلودگی و نیز افرایش خوردگی در محیط کمک خواهد کرد.

استفاده از سیستم های تصفیه ازن و لامپهای UV دارای اثر بهتری در تصفیه آب استخر های با کلر است. توجه شود که کلر را بصورت مستقیم نمیتوان از سیستم حذف کرد، اما با استفاده از سیستم های ذکر شده، می توان درصد تزریق آن را بسیار کاهش داد.

زمانیکه شما وارد استخر می شوید و متوجه بوی تند کلر در فضا می شوید، اولین تصور این است که کلر زیاد موجود در آب استخر، باعث آن شده است. اما این بو در واقع یک ترکیب کلرآمین است یعنی ترکیب کلر و آمونیاک بصورت گازی که از سطح آب استخر ایجاد می شود. این مقدار کلرآمین در سطح آب به دلیل عدم وجود کلر آزاد ایجاد می شود که قادر به ترکیب با مواد نیتروژنی که از سطح بدن شناگران وارد آب می شود، نخواهد بود.

این ترکیبات نیتروژنی عموما از مواد آرایشی، ادرار و عرق بدن افراد وارد آب می شود. حال اگر نرخ تولید این ترکیبات نیتروژنی از فرآیند تولید کلر آزاد در آب بیشتر شود، ترکیبات نیتروژنی بجای اینکه کاملا اکسیده شوند، با کلر ترکیب شده و افزایش کلرمین گازی را در داخل استخر خواهیم داشت. کلرآمین خود به 3 شکل یافت می شود:

  • Monochloramine
  • Dichloramine
  • Trichloramine (این فرم از کلرآمین دارای بالاترین نرخ تبخیر است )

لذا در اکثر مواقع، بوی تند کلر در محیط استخر بخاطر وجود کلر زیاد در آب نیست بلکه بخاطر کمبود کلر آزاد و کافی در آب استخر است.

لذ جهت حفظ مقدار کلر آزاد و نیز مقدار PH مناسب در آب استخر بایستی اعداد زیر طبق NSPI در استخرها رعایت شود.

pool 3 1 - طراحی استخر 3

حال همین مقدار کلرآمین تولید شده در هوا میتواند با رطوبت ترکیب شده و پس از کندانس اثر خورندگی ایجاد کند. نردبان های زنگ زده و خورده شده خارج از سطح آب موید همین مطلب است. در صورتی که بخش داخل آب، خورندگی ندارد. نحوه تامین هوای تازه و اگزازست نیز تاثیر بالایی در کم کردن تمرکز مواد شیمیایی گازی در هوای استخر خواهد داشت که اشاره خواهیم کرد.

درصد PH موجود در آب استخر و  کیفیت هوای استخر 

این درصد در استخرها بسیار مهم است و بایستی در بین اعداد 7.2 تا 7.6 حفظ شود. اگر درصد PH پایین باشد، آب اسیدی شده و حالت خورندگی خواهد داشت و اثرات منفی بر روی دستگاه های مکانیکی ولوله کشی ایجاد می کند. در درصدهای بالاتر نیز، آب خاصیات قلیایی پیدا کرده و باعث  ایجاد رسوب بیشتری در سیستم خواهد شد. این مهم باعث کمتر کردن اثر انتقال حرارت و راندمان دستگاه های گرمایشی خواهد شد. به تاثیر دیگر عوامل در کیفیت هوای استخر در جلسات آینده اشاره خواهیم کرد.

دیگر آموزشهای استخر جکوزی

دفترچه موتورخانه استخر با مثال نمونه

طراحی هواساز استخر به روش کنترل رطوبت